Τετάρτη 29 Ιουνίου 2022

Για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του δήμου Περιστερίου

 

1. Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι κατεύθυνση της πολιτικής της ΕΕ από το 2013, υιοθετήθηκαν από όλες τις αστικές κυβερνήσεις  και ψηφίστηκαν με το νόμο 4784/2021. Τα ΣΒΑΚ αποτελούν ουσιαστικά ένα εργαλείο απορρόφησης χρημάτων του Πράσινου Ταμείου για την εκπόνηση μελετών στα πλαίσια της διευκόλυνσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας στις πόλεις. Οι πόροι του Πράσινου Ταμείου δίνονται με την προϋπόθεση οι μελέτες να συμβάλλουν στην καπιταλιστική ανάπτυξη και τη διευκόλυνση των αστικών σχεδιασμών για τα κέντρα των πόλεων και σχεδίων των επιχειρηματικών ομίλων.

2. Πατώντας πάνω σε υπαρκτές ανάγκες, το ΣΒΑΚ του Δήμου Περιστερίου προωθεί την υλοποίηση των μελετών που υποτάσσονται στις αστικές αναπλάσεις της πόλης και εξυπηρετούν την αλλαγή χρήσεων γης, προς όφελος των συμφερόντων των μεγάλων επιχειρήσεων του εμπορικού, επισιτιστικού, κατασκευαστικού κεφαλαίου και των αλυσίδων διασκέδασης. Δεν πρόκειται για προσέγγιση που απαντά στις πραγματικές σύγχρονες ανάγκες κατοίκων και εργαζόμενων, ούτε από άποψη μετακίνησης ούτε θωράκισης και προστασίας, όπως αποδεικνύεται χρόνια τώρα με τις πλημμύρες και τους σεισμούς. Παράλληλα δεν ικανοποιείται  η ανάγκη για ελεύθερους χώρους, σύγχρονα σχολεία και παιδικούς σταθμούς (όχι σε προκάτ), αθλητικούς χώρους, παιδικές χαρές. Οι εξωραϊσμοί και οι αλλεπάλληλες αναπλάσεις που έχει χρυσοπληρώσει ο περιστεριώτικος λαός αφορούν αποκλειστικά το κέντρο του Περιστερίου με ταυτόχρονη συνεχή υποβάθμιση των γειτονιών, ειδικά της ορεινής-δυτικής πλευράς. Είχαν και έχουν στόχο να προσελκύσουν “πελάτες” του κεφαλαίου στο χώρο της διασκέδασης και όχι να βελτιώσουν τη ζωή των κατοίκων.

3. Η διοίκηση Παχατουρίδη προτείνει να λυθούν τα υπαρκτά προβλήματα κινητικότητας με ποδηλατοδρόμους, πατίνια, ζώνες ελεγχόμενης στάθμευσης και νέα χαράτσια. Οι περιοχές ήπιας κυκλοφορίας που προβλέπει το ΣΒΑΚ του δήμου Περιστερίου είναι βέβαιο ότι θα συνδυαστούν με νέα χαράτσια στο λαό του Περιστερίου με ζώνες αποκλειστικής στάθμευσης και ιδιωτικά πάρκινγκ όπως αυτό που έχει εξαγγελθεί για την πλατεία Εθνικής Αντίστασης παρά τις διαφωνίες όλης της γειτονιάς. Σε αυτό το σχεδιασμό εντάσσεται ο διακηρυγμένος στόχος της για επανασύσταση της δημοτικής αστυνομίας. Δεν φτάνουν δηλαδή τα υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας, οι φόροι στα καύσιμα, οι κάτοχοι ΙΧ πρέπει να ξαναπληρώσουν για να μετακινηθούν και να παρκάρουν. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο νόμος που αφορά τα ΣΒΑΚ περιλαμβάνει, εκτός των άλλων, διατάξεις σταδιακής απαγόρευσης Ι.Χ., κυρίως μη ηλεκτροκινούμενων, από τα κέντρα των πόλεων στοχεύοντας στον εξαναγκασμό αντικατάστασης των παλαιών Ι.Χ. με καινούργια ηλεκτροκινούμενα.

4. Η κατάσταση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που είναι γνωστή σε όλους με τα αραιά δρομολόγια και το στοίβαγμα των επιβατών δεν πρόκειται να βελτιωθεί. Στο ΣΒΑΚ Περιστερίου προβλέπεται κατάργηση λεωφορειακών γραμμών στο Περιστέρι, που σταδιακά όλα αυτά τα χρόνια έχουν απαξιωθεί, και η αντικατάστασή τους με άγνωστο σχέδιο. Δεν μπαίνει κανένας στόχος για την συχνότητα των δρομολογίων σε λεωφορεία και τρόλεϊ, για αύξηση του στόλου, προσλήψεις οδηγών και τεχνικού προσωπικού όπως ζητάνε τα σωματεία των εργαζομένων ώστε να κυκλοφορούν περισσότερα οχήματα.

5. Οι διάφορες μονοδρομήσεις που προκρίνονται από τη Διοίκηση Παχατουρίδη και αφορούν τις οδούς Δωδεκανήσου, Αναπαύσεως, Αγίου Βασιλείου, Σαρανταπόρου, Βασιλέως Αλεξάνδρου, Πελασγίας, Πελοπίδα, Ηρακλέους και Χίου είναι βέβαιο πως θα προκαλέσουν νέο κυκλοφοριακό μπάχαλο. Αυτό για τους κατοίκους σημαίνει σπατάλη χρόνου, καυσίμου και νεύρα «τσατάλια» για να φτάσει κάποιος στο σπίτι του ή στη δουλειά του. Η έλλειψη οργανωμένων ποδηλατοδρόμων δεν μπορεί να υποκατασταθεί με εμβαλωματικές λύσεις και θα βάλει σε κίνδυνο τους ποδηλάτες. Η δαιμονοποίηση του αυτοκινήτου και οι σχεδιασμοί που τη συνοδεύουν είναι εκτός τόπου και χρόνου, μακριά από την καθημερινή ζωή του λαού του Περιστερίου που δεν παίρνει το αυτοκίνητο για να πάει στο περίπτερο αλλά για να εξυπηρετήσει τις βασικές οικογενειακές και επαγγελματικές του ανάγκες (μετακίνηση από και προς την εργασία, μεταφορά εργαλείων, εκφορτώσεις εμπορευμάτων σε μικρές επιχειρήσεις, μεταφορά παιδιών από τον παιδικό σταθμό, μεταφορά των ηλικιωμένων της οικογένειας του κλπ). Οι αναφορές περί «εύρυθμης κινητικότητας» των κατοίκων, όταν η Διοίκηση του Δήμου έχει παραχωρήσει την παράνομη κατάληψη των πεζοδρομίων της πόλης στις μεγάλες επιχειρήσεις εστίασης και διασκέδασης, είναι τουλάχιστον υποκριτικές. Μιλούν για τον στόχο βιώσιμης πόλης την ίδια ώρα που  επιμένουν να  διατηρούν στην καρδιά της πόλης το γκαράζ απορριμματοφόρων και τον παράνομο, επικίνδυνο για την υγεία σταθμό μεταφόρτωσης (ΣΜΑ), την υγειονομική βόμβα του λειοτεμαχιστή.   Με λίγα λόγια με τα λεγόμενα ΣΒΑΚ αντί η πόλη να γίνει βιώσιμη θα γίνει ο βίος των κατοίκων αβίωτος.

6. Η ιστορική διαμόρφωση της πόλης του Περιστερίου που από παραγκούπολη έγινε κατοικήσιμος αστικός ιστός με τους αγώνες των κατοίκων και της δημοτικής αρχής του ΚΚΕ με επικεφαλής τον Φωλόπουλο αποδεικνύει  το εξής: το πρόβλημα αφορά την εξαρχής ανισομετρία και άναρχη δόμηση η οποία σχετίζεται  με τις συνθήκες ζωής των εργαζόμενων και των κατοίκων και γιγαντώθηκε με τις  “αντιπαροχές” των  παλαιότερων  δεκαετιών. Το ΣΒΑΚ επιχειρεί να εμφανίσει το πρόβλημα της μεταφοράς μέσα στον αστικό ιστό, ως ένα τεχνικό πρόβλημα, που μπορεί να αντιμετωπιστεί ως τέτοιο. Η τοποθέτηση αυτή γίνεται για να αποπροσανατολίσει  και μάλιστα σκόπιμα. Ο φιλολαϊκός σχεδιασμός προϋποθέτει μια ολοκληρωμένη θεώρηση του τόπου κατοικίας και των χαρακτηριστικών του με βάση την  εργασία, τις   χρήσεις  γης, τις ανάγκες αναψυχής και άλλων δραστηριοτήτων.  Γι’ αυτό πρόκειται για πολιτικό πρόβλημα και όχι για τεχνικό. Ο σχεδιασμός προς όφελος του λαού, απαιτεί ένα ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης. Απαιτείται ένα άλλο ολοκληρωμένο σχέδιο που να συνδυάζει γρήγορες, φθηνές, αξιόπιστες μεταφορές, σχεδιασμό χρήσεων γης, οικιστικής ανάπτυξης και ελεύθερους χώρους με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες, την αξιοποίηση τεχνολογικών λύσεων, την μείωση του εργάσιμου χρόνου, την αύξηση της ασφάλειας και αποτελεσματικότητας. Η ανάγκη για ποιοτική κατοικία, για χωροθέτηση με ορθολογικά κριτήρια, για μείωση του χρόνου εργασίας και αύξηση του ελεύθερου χρόνου, για φτηνή αξιόπιστη πυκνή συγκοινωνία που να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες, βρίσκεται στον αντίποδα της πολιτικής των ΣΒΑΚ.

7. Η Λαϊκή Συσπείρωση Περιστερίου καλεί το λαό να διεκδικήσει:

  • Διανοίξεις κεντρικών αρτηριών με έργα οδοποιίας και μελετημένες πεζοδρομήσεις. Απόκτηση ελεύθερων χώρων με κρατική χρηματοδότηση χωρίς δάνεια από τις ιδιωτικές τράπεζες.
  • Άμεση αξιοποίηση των καταπατημένων εκτάσεων από τον Μητροπολιτικό Ναό Λαμίας. Έμπρακτή αμφισβήτηση των απαράδεκτων διεκδικήσεων με άμεση κατασκευή πάρκων, παιδικών χαρών, αθλητικών εγκαταστάσεων.   
  • Μετεγκατάσταση του γκαράζ σε υπάρχοντες χώρους του Δήμου χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες που διαιωνίζουν το πρόβλημα. Η νέα εγκατάσταση να προβλέπει ασφαλείς και αξιοπρεπείς χώρους για τους εργαζόμενους της καθαριότητας, του πρασίνου και όλων των άλλων υπηρεσιών.
  • Άμεση αποξήλωση της υγειονομικής βόμβας του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) ο οποίος βρίσκεται δίπλα από το Άλσος.
  • Απομάκρυνση του υπερκορεσμένου νεκροταφείου και κατασκευή διαδημοτικού νεκροταφείου. Άμεση κατασκευή αποτεφρωτήρα για την ανακούφιση του προβλήματος. Να αποδοθεί στο λαό ως χώρος ενοποιημένος με την ευρύτερη περιοχή του άλσους αποκλειστικά υψηλού πρασίνου, ήπιας άθλησης και αναψυχής, ανάσα ζωής για τους κατοίκους, χωρίς εμπορικές εγκαταστάσεις και ιδιωτική εκμετάλλευση.
  • Εκτεταμένα αντιπλημμυρικά έργα με επιτάχυνση όσων καρκινοβατούν. Πρώτη προτεραιότητα είναι η μελέτη και κατασκευή μεγάλου αντιπλημμυρικού έργου στο ορεινό Περιστέρι για την ανάσχεση των υδάτινων όγκων που πνίγουν την περιοχή.
  • Έργα και δράσεις αντιπυρικής και αντισεισμικής θωράκισης με διεκδίκηση κρατικών πόρων και προτεραιότητά σε σχολεία και βρεφον/κούς σταθμούς.
  • Υποδομές πολιτισμού και αθλητισμού προσβάσιμες δωρεάν από το λαό.