Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2021

Γ. Σιδέρης: Αγώνας για μέτρα προστασίας από την πανδημία στους χώρους δουλειάς

 


Η  εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης για την πανδημία, η κατάσταση στους χώρους δουλειάς και οι θέσεις του ΚΚΕ ήταν το θέμα της εκδήλωσης που πραγματοποίησε το απόγευμα της Τετάρτης 15 Σεπτέμβρη η ΤΟ Βιομηχανίας της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης στο Περιστέρι.

Στην ομιλία του ο Γιώργος Σιδέρης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, αναφέρθηκε στη μετατροπή των χώρων δουλειάς σε εστίες υπερμετάδοσης, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: 

«Ειδική πλευρά της εγκληματικής διαχείρισης είναι τα ανύπαρκτα μέτρα προστασίας στους χώρους δουλειάς. Σε μία στις πέντε επιχειρήσεις διατίθενται χωριστά εργαλεία σε κάθε εργαζόμενο περιορίζοντας με αυτό τον τρόπο την κοινή χρήση εργαλείων και τον κίνδυνο μετάδοσης του ιού από μολυσμένες επιφάνειες. Ελάχιστες επιχειρήσεις λαμβάνουν μέτρα για τον περιορισμό της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς από τους εργαζόμενους με συνέπεια την έκθεση εργαζομένων στον κίνδυνο συγχρωτισμού με ανομοιογενές πλήθος ατόμων.

Η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων που φτάνει το 75% δεν λαμβάνουν συστηματικά και συνδυαστικά μέτρα για την αποτελεσματική προστασία των ευπαθών ομάδων, εργαζομένων που, λόγω συνοδών προβλημάτων υγείας, εμφανίζουν αυξημένους κινδύνους βαριάς νόσησης σε περίπτωση μόλυνσης.

Σε αρκετές επιχειρήσεις, ακόμα και αν έχουν υποχρέωση αξιοποίησης ιατρού Εργασίας με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία, δεν έχουν γίνει καν οι απαραίτητες υποδείξεις. Η υποβάθμιση της ουσιαστικής παροχής υπηρεσιών ιατρικής της εργασίας αποτυπώνεται και με το γεγονός ότι σε πλήθος επιχειρήσεων και δραστηριοτήτων χρέη ''γιατρού Εργασίας'' εκτελούν γιατροί που δεν έχουν αυτή την ειδικότητα.

Θυμίζουμε ότι κατά τη διάρκεια του πρώτου χρόνου πανδημίας με σχετική ΠΝΠ οριζόταν ότι οι απουσίες εργαζομένων που συνδέονται με την πρόληψη της μετάδοσης του κορονοϊού θα αναπληρώνονται από τον εργαζόμενο με απλήρωτες υπερωρίες.


Επικίνδυνες εκπτώσεις στα αναγκαία μέτρα πρόληψης (πρωτόκολλα-λάστιχο)

Σε πολλούς βιομηχανικούς χώρους δουλειάς δεν υπάρχει ακόμα δυνατότητα κατάλληλου εξαερισμού με απαγωγή του αέρα μέσω ειδικών φίλτρων και διασφάλιση χαμηλότερης πίεσης ώστε να μη μολύνονται παρακείμενοι χώροι εργασίας, ούτε παρέχονται στους εργαζόμενους κατάλληλοι χώροι - αποδυτήρια ώστε να διασφαλίζεται η δυνατότητα να πλένονται.

Ο εργάσιμος χρόνος αποτελεί άλλη μία πλευρά που συνδέεται με την πρόληψη και τον περιορισμό της μετάδοσης. Σε αυτή την κατεύθυνση θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η διασφάλιση σταθερής σύνθεσης των βαρδιών. Με αυτό τον τρόπο περιορίζεται περισσότερο ο βαθμός έκθεσης των εργαζομένων, είναι σταθερός ο αριθμός εργαζόμενων που έρχονται σε επαφή κατά την εργασία τους.

Απειλές και bulling σε εργαζόμενους με αφορμή τον εμβολιασμό σε εργαζόμενους που δεν έχουν εμβολιαστεί λόγω συνύπαρξης άλλων προβλημάτων υγείας. Μετακύλιση του κόστους της εργοδοτικής υποχρέωσης εργαστηριακών ελέγχων στους εργαζόμενους που δεν έχουν εμβολιαστεί.

Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν ελέγχεται αν ο εργοδότης αναγγέλλει από τη μεριά του τα κρούσματα που εμφανίζονται εντός της επιχείρησης, ούτε αναγγέλλονται συρροές ή ενδοεπιχειρησιακές μεταδόσεις προς αναγνώριση επαγγελματικής ασθένειας.

Βέβαια, όπως με δεκάδες άλλες ασθένειες, έτσι και η COVID-19 δεν έχει αναγνωριστεί ως επαγγελματική ασθένεια ούτε καν στους υγειονομικούς.

Για τον εμβολιασμό και την υποχρεωτικότητα

Αυτή τη στιγμή έχουν πραγματοποιηθεί 5,7 δισεκατομμύρια δόσεις εμβολίων και τα επιστημονικά δεδομένα είναι συντριπτικά. Από την άλλη μόλις το 2% του πληθυσμού στις φτωχότερες χώρες έχει εμβολιαστεί. Γιατί το ποσοστό των εμβολιασμένων δεν ξεπερνά το 57%; Γιατί η κυβέρνηση με χτεσινά μόλις δημοσιεύματα σκέφτεται να κλείσει κάποια μεγάλα εμβολιαστικά κέντρα με το πρόσχημα του μικρού ενδιαφέροντος του πληθυσμού;

Τα χαμηλά ποσοστά εμβολιασμού οφείλονται στη σχεδόν ανύπαρκτη ουσιαστική και προσωποποιημένη ενημέρωση σχετικά με τα εμβόλια και τους εμβολιασμούς, την εμβολιαστική εκστρατεία που βασίστηκε σε ΜΜΕ και ινφλουένσερς, στις παλινωδίες και της κυβερνητικής επιτροπής επιστημόνων. Το δικό του ρόλο έπαιξε η πολιτική "ο κλέψας του κλέψαντος" που ακολούθησαν τα καπιταλιστικά κράτη σε αναπνευστήρες, μάσκες και ό,τι άλλο, ένας σφοδρός ενδοϊμπεριαλιστικός ανταγωνισμός για τις παρτίδες των εμβολίων στις αρχές του έτους.

Συνεχίζεται η υποστελέχωση και το ρήμαγμα στη δημόσια Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και η ανύπαρκτη φαρμακοεπαγρύπνηση που θα έπρεπε να καταγράφει αναλυτικά και να παρακολουθεί εμβολιασμένους και τις όποιες παρενέργειες ώστε να ανανεώνει τα επιστημονικά δεδομένα και να τα παρουσιάζει στο λαό (...)

Όσον αφορά την υποχρεωτικότητα, τοποθετηθήκαμε άμεσα και εξαρχής στο ζήτημα. Καταψηφίσαμε στη Βουλή, οργανώσαμε τον αγώνα ενάντια στις απολύσεις. Όταν η κυβέρνηση νομοθετούσε την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού την ίδια ημέρα ήταν το 97% των μεταναστών στα κέντρα υποδοχής και φιλοξενίας ανεμβολίαστο. O εμβολιασμός είναι αναγκαίος. αλλά δεν μπορεί να γίνεται όχημα εξαγοράς, συναλλαγής, εκβιασμών, διαίρεσης.

Οι ανεμβολίαστοι άνθρωποι φοβούνται και δεν παίρνουν υπεύθυνες απαντήσεις. Συνειδητά βαφτίζονται αντιεμβολιαστές από την κυβέρνηση για να ταυτιστούν με συνειδητά οργανωμένο τμήμα που έχει σκοταδιστικά, φασιστικά, ακροδεξιά και αναχρονιστικά χαρακτηριστικά και το οποίο γίνεται προσπάθεια να αξιοποιηθεί ποικιλοτρόπως.

Η θέση της συντριπτικής πλειοψηφίας των σωματείων υπέρ του μαζικού εμβολιασμού δεν μπορεί να διαστρεβλωθεί από κανέναν. Και βασίζεται στις καλύτερες παραδόσεις του εργατικού κινήματος που έχουν στο επίκεντρο την προστασία της υγείας της εργατικής τάξης.




Για τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για το "νέο ΕΣΥ"

Η πανδημία ήταν ευκαιρία που αξιοποιείται από την κυβέρνηση για να προχωρήσει νέους ή και παλαιότερους σχεδιασμούς. Είτε αυτοί σχετίζονται με την ψηφιοποίηση δεδομένων, είτε με την είσοδο νέων τεχνολογιών, είτε με καταστρατήγηση λαϊκών ελευθεριών, είτε με ψήφιση αναδιαρθρώσεων που αφορούν τη νεολαία.

Το πιο σημαντικό από τη σκοπιά της δημόσιας υγείας είναι ότι η κυβέρνηση γύρισε ανάποδα, με το κεφάλι κάτω και τα πόδια πάνω, τα ίδια τα συμπεράσματα της πανδημίας.

Για αυτό προβλέπει την επέκταση των Συμπράξεων Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), τις συγχωνεύσεις νοσοκομείων - μονάδων - κλινικών, τη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ όπως οι μεγάλες ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των νοσοκομείων και των μονάδων Υγείας, το "άνοιγμα" της δυνατότητας των γιατρών του ΕΣΥ για ιδιωτικό έργο εντός των δημόσιων μονάδων Υγείας με κίνητρο την ενίσχυση του εισοδήματος και στόχο την αύξηση των εσόδων των αυτοχρηματοδοτούμενων δημόσιων μονάδων Υγείας. Επίσης υπάρχει στην "ατζέντα" η μεγαλύτερη και βαθύτερη εμπλοκή της Τοπικής Διοίκησης στην ευθύνη ανάπτυξης και λειτουργίας της ΠΦΥ.

Άλλα νοσοκομεία θα κλείσουν άλλα θα εμπορευματοποιηθούν κι άλλο. Η ταμπέλα θα γράφει δημόσιο, αλλά μέσα θα υπάρχει ακραία εμπορευματική λειτουργία.

Για τις θέσεις του ΚΚΕ

Το ΚΚΕ δεν κάνει μία νοσοκομειοκεντρική εξέταση του ζητήματος της υγείας, αλλά χαράσσει τη στρατηγική παίρνοντας υπόψιν του τα επιστημονικά δεδομένα. Όταν μιλάμε για την υγεία του λαού δεν εννοούμε την απουσία νόσου ή αναπηρίας, αλλά το σύνολο των φυσικών, πνευματικών, εργασιακών, περιβαλλοντικών και ψυχολογικών παραγόντων που επηρεάζουν τη ζωή.

Υγιής δεν είναι αυτός που δεν έχει COVID 19, όποιος έχει αρνητικό τεστ. Οι συνεχώς διευρυνόμενες κοινωνικές ανάγκες επιβάλλουν να μη μένει στο απυρόβλητο η ανεργία, οι άθλιες συνθήκες εργασίας, οι ελαστικές σχέσεις εργασίας, η μόλυνση του περιβάλλοντος, η διατροφή. Δηλαδή όλοι αυτοί οι παράγοντες, το ίδιο το κοινωνικοοικονομικό σύστημα που έχει την κύρια ευθύνη για την επιδείνωση της υγείας λαού.

Η πανδημία απέδειξε περίτρανα ότι ο λαός μας θα σωθεί μόνος του, διεκδικώντας όλα τα μέτρα προστασίας της υγείας του.

Σήμερα είναι πιο ώριμο από ποτέ να ενισχυθούν η συμπόρευση με το ΚΚΕ και η λαϊκή πάλη για ένα αποκλειστικά κρατικό σύστημα Υγείας - Πρόνοιας, καθολικό, σύγχρονο και απολύτως δωρεάν. Ένα σύστημα Υγείας - Πρόνοιας χωρίς καμία επιχειρηματική δράση, που οι υπηρεσίες του θα αποτελούν στην πράξη κατοχυρωμένο κοινωνικό αγαθό και όχι όπως σήμερα ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα.

Με ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας σε πανελλαδικό επίπεδο, με χρηματοδότηση από το κράτος, με Κέντρα Υγείας, αποκεντρωμένα ιατρεία και κινητές μονάδες χωρίς καμία εμπλοκή - συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, των ΜΚΟ, των «κοινωνικών συνεταιρισμών» κ.λπ. Με Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας τέτοια που να μπορεί να καλύψει τις εμβολιαστικές ανάγκες, την αναγκαία προσωποποιημένη ενημέρωση, την πραγματική επιδημιολογική επιτήρηση και πρόληψη.

Το ΚΚΕ θεωρεί ότι για την πρόληψη, την αντιμετώπιση και την εξαφάνιση της πανδημίας, με ταυτόχρονη αντιμετώπιση των υπόλοιπων υγειονομικών αναγκών, χρειάζεται συνδυαστική λήψη του συνόλου των διαθέσιμων μέτρων. Κανένα μέτρο από μόνο του δεν υποκαθιστά κάποιο άλλο. Για να αντιμετωπιστεί η πανδημία χρειάζεται μάσκα, μέτρα προστασίας στους χώρους δουλειάς, εμβόλια, δημόσιο σύστημα Υγείας, φάρμακα. Αυτά μπορούν να εξασφαλιστούν με οικονομία και εξουσία που να έχει στο επίκεντρο τις ανθρώπινες ανάγκες».