Την πολιτική των κυβερνήσεων, αλλά και των περιφερειακών και δημοτικών αρχών διαχρονικά, σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων, κατήγγειλε μέσω διαδικτυακής συνέντευξης Τύπου, ο Γιάννης Πρωτούλης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και περιφερειακός σύμβουλος Αττικής με τη «Λαϊκή Συσπείρωση».
Στη συνέντευξη Τύπου που συμμετείχαν οι περιφερειακοί Σύμβουλοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αττικής και οι εκλεγμένοι της στο ΔΣ του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής, ο Γ. Πρωτούλης επεσήμανε πως για 60 χρόνια, η λύση των κυβερνώντων σε ό,τι αφορά τα απορρίμματα ήταν μία, η Φυλή, χωρίς να υπολογίζονται οι επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων της Αττικής -και ιδιαίτερα της Δυτικής-, ενώ υπογράμμισε πως πάντα άφηναν το πρόβλημα να φτάσει στο «μη παρέκει», ώστε με μελετημένη τη στρατηγική του αδιεξόδου, να επιβάλουν τη λύση της Φυλής που από πριν έχουν αποφασίσει.
Παράλληλα, παρουσίασε αποσπάσματα από την «Τελική Έκθεση» του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Παρακολούθησης των ΧΥΤΑ Φυλής και Άνω Λιοσίων, όπου προέκυψαν από σειρά δειγματοληψιών και αναλύσεων, αποδεικνύοντας το μέγεθος της περιβαλλοντικής καταστροφής, καθώς επίσης και το πλαίσιο πάλης που προβάλει το ΚΚΕ σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Επίσης, κάλεσε στην κινητοποίηση που διοργανώνουν οι Συντονιστικές Επιτροπές Δυτικής Αττικής - Δυτικής Αθήνας την Τετάρτη 20 Μάη στις 9 το πρωί, στα γραφεία του ΕΔΣΝΑ, όπου έχει προγραμματιστεί η αποσφράγιση των προσφορών του διαγωνισμού για την κατασκευή του νέου ΧΥΤΑ στη Φυλή. (Η αρχική ημερομηνία ήταν στις 15 Μάη και μεταφέρθηκε με ευθύνη του ΕΔΣΝΑ).
Ο Βαγγέλης Σίμος, εκ μέρους των εκπροσώπων της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αττικής στον ΕΔΣΝΑ, από την πλευρά του τόνισε μεταξύ άλλων πως «η διοίκηση Πατούλη, δανειζόμενη πρακτικές από τη διοίκηση Δούρου, συνεχίζει να ροκανίζει την υγεία του λαού του Θριάσιου και της Δυτικής Αθήνας». (Διαβάστε εδώ αναλυτικά την ομιλία του)
Η εισηγητική τοποθέτηση του Γ. Πρωτούλη, έχει ως εξής:
«"Η επί μισό αιώνα λειτουργία του ΧΥΤΑ Φυλής αναμφισβήτητα αποτελεί μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου".
Αυτή είναι η ομολογία των Ευρωπαίων επιτρόπων η οποία αποτυπώθηκε και σε δελτία Τύπου και υποκριτικές αναφορές τόσο των κομμάτων της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, των εκλεγμένων τους στην Τοπική Διοίκηση ακόμα και σε δελτίο Τύπου του ίδιου του ΕΔΣΝΑ πριν δύο ακριβώς χρόνια.
Αφορμή ήταν η αποκάλυψη μελέτης, ύστερα από επεξεργασία στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ του 2015, που "επιβεβαίωνε", κατά τη διατύπωση του σχετικού δελτίου Τύπου, "την τρομακτική τάση ανόδου συμμετοχής των νεοπλασιών στην Περιφερειακή Ενότητα Δυτικής Αττικής" (ΔΤ του ΕΔΣΝΑ - 29.3.2018).
Στο ίδιο μήκος κύματος, αλλά πιο προσεκτικός στις εκφράσεις του, ο νυν περιφερειάρχης Αττικής και πολιτικός προϊστάμενος της διοίκησης του ΕΔΣΝΑ κ. Πατούλης, σε επιστολή του προς τα πολιτικά κόμματα (Οκτώβρης 2019) δηλώνει ενήμερος της τραγικής κατάστασης στο ΧΥΤΑ Φυλής σημειώνοντας:
"Η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχίζεται άλλο. Τόσο γιατί βλάπτει το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία, όσο και γιατί έχει ήδη επέλθει ο κορεσμός του μοναδικού ΧΥΤΑ που διαθέτει σήμερα το Λεκανοπέδιο, στη Φυλή».
Αυτά, όμως, μόνο στα λόγια.
Στην πράξη όπως αποδεικνύεται το αντίθετο, από τα πεπραγμένα τους ένα χρόνο μετά τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές και ειδικά μετά την ψήφιση του εγκληματικού για το περιβάλλον νόμου που ψήφισε σαν τον κλέφτη η κυβέρνηση μέσα στην πανδημία και την καραντίνα του λαού.
Ενός νόμου για τον οποίο σήμερα θέλουμε να ενημερώσουμε τους κατοίκους της Αττικής για τις καταστροφικές συνέπειες που θα έχει αν δεν τον αφήσουμε στα χαρτιά.
Νόμου που πέρασε -να θυμίσουμε- με τη στήριξη και την ανοχή του ΣΥΡΙΖΑ παρά τις αντιπολιτευτικές κορόνες, ο οποίος έφτασε στο σημείο να κάνει αποχή και να μην πάρει μέρος στην ονομαστική ψηφοφορία που κατέθεσε το ΚΚΕ στη Βουλή!
Οι πράξεις αποκαλύπτουν ότι στον πυρήνα των προγραμμάτων της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ και των εκλεγμένων τους στην Περιφέρεια Αττικής και τους δήμους παραμένει η διαιώνιση του ΧΥΤΑ Φυλής, της ΟΕΔΑ Φυλής (Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Αποβλήτων) στο σύνολό της, καταστροφική για την υγεία των λαϊκών στρωμάτων του Θριάσιου και της Δυτικής Αθήνας και για το περιβάλλον.
Τον Αύγουστο του 2019, παραμονές της παράδοσης - παραλαβής από την κα Δούρου στον κ. Πατούλη, εν κρυπτώ αποφάσισαν στον ΕΔΣΝΑ τη δημιουργία μιας νέας τεράστιας χωματερής στην περιοχή της Φυλής και την επέκταση της υφιστάμενης.
Είναι επίσης φανερό ότι, στο πλαίσιο του έντονου ενδομονοπωλιακού ανταγωνισμού, η συνισταμένη των εκτιμήσεων των επιχειρηματικών ομίλων της χώρας, που στη μεγάλη άλλωστε πλειοψηφία τους επιδοκίμασαν το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων του 2015 των ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ, δείχνει τη διατήρηση του "μοντέλου Φυλής" ως τη βέλτιστη, υπό τις τρέχουσες συνθήκες, επιλογή για τη διασφάλιση των κερδών τους. Αυτή η πολιτική επιλογή αποτυπώθηκε καθαρά στον νόμο της ΝΔ. Πολιτική που ούτε η πανδημία του κορονοϊού δεν έβαλε σε δοκιμασία, αντίθετα χρησιμοποιήθηκε ως πρόσχημα για fast track και εν κρυπτώ "κατεπείγουσες" διαδικασίες.
1. Οι προβλέψεις του νόμου για τη διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων:
(α) Η κυβέρνηση, όταν το κρίνει απαραίτητο, κρατάει για τον εαυτό της το δικαίωμα να εγκρίνει, επομένως και να διαμορφώνει κατά το δοκούν, με Κοινή Υπουργική Απόφαση, το ΠΕΣΔΑ (Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων) Αττικής, που θα εκπονείται με ευθύνη του ΕΔΣΝΑ. Φωτογραφική διάταξη για να γίνει το Περιφερειακό Συμβούλιο ένα διακοσμητικό όργανο χωρίς καμία αρμοδιότητα απόφασης.
(β) Αναλαμβάνει, επίσης, υπερεξουσίες μέσω του υπουργού Περιβάλλοντος να "αποφασίζει και διατάζει" λόγω "απρόβλεπτων καταστάσεων" και "δημοσίου συμφέροντος" τη λήψη "του οποιουδήποτε πρόσφορου μέτρου". Ανάμεσα σε αυτά και η περίπτωση που ένας ΧΥΤΑ έχει κορεστεί. Είναι φανερό ότι τα παραπάνω φωτογραφίζουν, μεταξύ ίσως και άλλων, την περίπτωση της μεταφοράς όλων των απορριμμάτων της Αττικής στο Γραμματικό.
(γ) Επιταχύνεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση της νέας χωματερής στη Φυλή, αλλά και της επιχειρούμενης νέας επέκτασης/ πανωσηκώματος, που ήδη βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, χάρη στη δυνατότητα αναδρομικής εφαρμογής του που δίνει ο νόμος.
(δ) "Νομιμοποιούνται" με μια "μονοκονδυλιά" είκοσι πέντε (25) "θέσεις για την προσωρινή λειτουργία (σ.σ.: 5ετία και βλέπουμε)… Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ)…", σε 22 δήμους της Αττικής. Πρόκειται για υφιστάμενους ΣΜΑ, όλοι παράνομοι (χωρίς άδεια) και κατά παράβαση των χρήσεων γης, σε βάρος του περιβάλλοντος και των γύρω οικισμών, πολύ περισσότερο που οι περισσότεροι έχουν μεταλλαχθεί σε τοπικές χωματερές.
(ε) Ο σχεδιασμός της διαχείρισης των σκουπιδιών του κάθε δήμου, το λεγόμενο Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΤΣΔΑ) αφαιρείται από τα Δημοτικά Συμβούλια, οπότε στις περισσότερες των περιπτώσεων απαλλάσσεται από τη φωνή των εκπροσώπων της "Λαϊκής Συσπείρωσης", καθώς η έγκρισή του παραδίνεται στις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής όπου ο δήμαρχος έχει την απόλυτη πλειοψηφία με βάση τον τελευταίο νόμο για τη λειτουργία του Α' και Β' βαθμού Τοπικής Διοίκησης. Οι συνεδριάσεις των οποίων, επίσης, διεξάγονται κατά κανόνα μακριά από τα "ενοχλητικά" βλέμματα του λαϊκού παράγοντα.
(στ) Σε νέες περιπέτειες οδηγείται η ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή καθώς το 70% περίπου των όσων υλικών ανακυκλώνονται μέσω των μπλε κάδων αποτελείται από χαρτί - χαρτόνι και ως βιοαποδομήσιμο υλικό θα επιτρέπεται η διαλογή του στην πηγή από κοινού με τα βιοαπόβλητα των νοικοκυριών!
(ζ) Απειλείται σημαντική επιβάρυνση σε εργατικές - λαϊκές συνοικίες, στο δρόμο που άνοιξε ο ΣΥΡΙΖΑ για τους όρους χωροθέτησης των δημοτικών "Πράσινων Σημείων", που θεσμοθετήθηκαν με βασικό στόχο να διευκολύνουν την επιχειρηματική δραστηριότητα των ιδιωτικών "Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης" (οικιακές συσκευές, μπαταρίες, άχρηστα ελαιολιπαντικά κ.ά.). Συγκεκριμένα επιτρέπεται η κατασκευή κτισμάτων "κατά παρέκκλιση των πολεοδομικών διατάξεων" ως εξής: Για τα "Μικρά Πράσινα Σημεία" έως 30 τ.μ. και για τα "Μεγάλα Πράσινα Σημεία" έως 50 τ.μ.
(η) Ενισχύεται και νομικά η δυνατότητα της ολοκληρωτικής εκχώρησης της αποκομιδής των απορριμμάτων στον ιδιωτικό τομέα καθώς απαλλάσσεται πλέον από την υποχρέωση να διαθέτει άδεια συλλογής και μεταφοράς των μη επικίνδυνων αποβλήτων. Θα μπορεί μάλιστα να μισθώνει από το δήμο απορριμματοφόρα, νταλίκες, πλυντήρια κάδων για να του λειτουργεί ολόκληρο ή εν μέρει το σύστημα αποκομιδής!
(θ) Το κόστος για την απομάκρυνση των επικίνδυνων αποβλήτων, που προκύπτουν από φυσικές καταστροφές (π.χ. από πυρκαγιά, βλ. Μάτι) φορτώνεται στις πλάτες και των πυρόπληκτων νοικοκυριών. Όμως, ούτε κιχ για τους δεκάδες χιλιάδες τόνους επικίνδυνων βιομηχανικών αποβλήτων που είναι στοιβαγμένα ("ιστορικά αποθηκευμένα" τα βάφτισαν), στους ανοιχτούς χώρους των βιομηχανιών της Αττικής!
(ι) Γενικεύεται η επιβολή από 1.1.21 του φοροεισπρακτικού σχετικού χαρατσιού σε όλα τα είδη, ακόμη και στα πιο μικρά μεγέθη, των πλαστικών σακουλών.
2. Ποιες είναι οι νεότερες εξελίξεις για το ΧΥΤΑ Φυλής
(α) Έχει ήδη ξεκινήσει από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου η εξέταση των καταγγελλομένων στη Μηνυτήρια Αναφορά που κατέθεσαν περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι της "Λαϊκής Συσπείρωσης" στη Δυτική Αθήνα.
(β) Συνεχίζονται οι επικίνδυνες επεκτάσεις - πανωσηκώματα στον ΧΥΤΑ της ΟΕΔΑ Φυλής με την "πατέντα" των "Τροποποιήσεων". Ήδη βρίσκεται σε διαδικασία ανάθεσης η όγδοη στη σειρά επέκταση /πανωσήκωμα, των 685.000 κ.μ. αυτή τη φορά, μέσα στα όρια της ΟΕΔΑ Φυλής. Προβλέπεται η δημιουργία ενός πρόσθετου λόφου σκουπιδιών πάνω στο υπάρχον βουνό σκουπιδιών με εξαιρετικά επικίνδυνες, απότομες πλευρικές κλίσεις.
(γ) Βρίσκεται πρόσφατα σε καθεστώς περιβαλλοντικής αδειοδότησης ένας ενδιάμεσος ΧΥΤΑ, εκτός ΟΕΔΑ Φυλής στο σύνολό του, καινούργιο φρούτο και αυτό. Προβλέπεται να επιστρέψουν τα σκουπίδια σε ό,τι είχε περισωθεί τα τελευταία 60 χρόνια, σε πλαγιά του λόφου Σκαλιστήρι, σε παρθένα έκταση της Ζώνης Α απολύτου προστασίας του Όρους Αιγάλεω. Έχει έκταση 62,5 στρ. και χωρητικότητα 700.000 κ.μ. με διάρκεια "ζωής" του, όπως αναφέρεται, οι 5 μήνες. Παρόλο που βρίσκεται εκτός ΟΕΔΑ Φυλής ακολουθείται κι εδώ η διαδικασία της "Τροποποίησης" της αρχικής ΜΠΕ του 2003, με την οποία όμως καμία σχέση δεν έχει!
(δ) Για τον 3ο ΧΥΤΑ Δυτ. Αττικής των κατ’ ελάχιστον 8 εκατ. κ.μ. ("νέα χωματερή Φυλής") : Σύμφωνα με τη νέα παράταση που δόθηκε, οι προσφορές των δύο ομίλων (τόσοι ξεδιαλέχτηκαν τελικά) θα αποσφραγιστούν ηλεκτρονικά στις 15 Μάη. Όσο για τη διαδικασία της "ανταγωνιστικής διαπραγμάτευσης", που επιλέχθηκε "λόγω κατεπείγοντος", για να καταλήξει τελικά μεταξύ δύο μόνο υποψηφίων ομίλων, αρκεί να πούμε ότι πέρασαν ήδη εννιάμισι μήνες από την κατάπτυστη 248/1.8.19 απόφαση της διοίκησης Δούρου για τη δημοπράτηση του εγκληματικού αυτού έργου και η διαδικασία βρίσκεται ακόμη στην αρχή.
(ε) Τέλος, εντοπίστηκαν νέα στοιχεία για το κοκτέιλ των καταστροφικών για την υγεία και την ίδια τη ζωή καρκινογόνων και άλλων θανατηφόρων ρύπων του ΧΥΤΑ Φυλής καθ’ όλη τη διάρκεια του 2017 στα οποία θα αναφερθούμε παρακάτω. Στοιχεία που κανείς δεν μπορεί να χαρακτηρίσει ως "κακόβουλα" αφού προέκυψαν από το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Παρακολούθησης που ανέθεσε και επέβλεψε ο ίδιος ο ΕΔΣΝΑ και βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του!
3. Ποιες είναι οι νεότερες εξελίξεις για τον ΧΥΤΑ Γραμματικού
(α) Όπως με τον ΧΥΤΑ Φυλής έτσι και με το ΧΥΤΥ Γραμματικού το δίδυμο Πατούλη - Δούρου αποφάσισε με πραξικοπηματικό τρόπο, στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβυλίου στις 16 του περσινού Οκτώβρη, την έναρξη της λειτουργίας του χώρου, "δοκιμαστικής" δήθεν, που την ακύρωσε η οργανωμένη λαϊκή απάντηση. Αν και επικαλούνταν συνέχεια τις θετικές γι’ αυτούς αποφάσεις του ΣτΕ, έγραψαν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους την επισήμανσή του ότι προϋπόθεση για τη λειτουργία του "Χώρου Υγειονομικής Ταφής" στο Γραμματικό είναι η λειτουργία της οικείας ΜΕΑ (Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων) (ΣτΕ 4357/2011, σκέψη 15), που τοποθετείται περί το τέλος του 2025!
(β) Συνεχίζεται και από τη νέα διοίκηση η "αφωνία" στις καταγγελίες της "Λαϊκής Συσπείρωσης" για την αποδεδειγμένη ακαταλληλότητα του χώρου αλλά και του ίδιου του έργου ως καταβόθρα δημόσιων πόρων. Με το αρχικό συμβατικό ποσό των συνολικά 19 εκατ. ευρώ να εκτινάσσεται στα 35 εκατ., στο πλαίσιο του οποίου οι αναθεωρήσεις από τα 144,6 χιλ. ευρώ της αρχικής σύμβασης εκτινάχθηκαν, εν μέσω οικονομικής κρίσης, στα 5 εκατ. δηλαδή 35πλασιάστηκαν.
4. Ποιες είναι οι ενέργειες της κυβέρνησης της ΝΔ και της διοίκησης Πατούλη ένα χρόνο από την ανάληψη των καθηκόντων τους:
(α) Ο ΧΥΤΑ στη Φυλή θα παραμείνει μέχρι να λειτουργήσουν οι τρεις μονάδες επεξεργασίας των σύμμεικτων αποβλήτων, περί το τέλος του 2025, όπως "υπόσχονται". Από κει και πέρα θα λειτουργήσει, και πάλι "στη Φυλή", και σε βάθος 25ετίας ο μεγαλύτερος των ΧΥΤΥ. Κι αν αυτό ομολογείται στα λόγια, φανταστείτε ποια θα είναι η πραγματικότητα! Σενάριο, άλλωστε, που μόνο σε λεπτομέρειες διαφέρει, στα λόγια και στην πράξη, από αυτό των ΣΥΡΙΖΑ - Δούρου.
(β) Μαζί με την παραπέρα γιγάντωση του υπάρχοντος ΕΜΑΚ (Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης - Κομποστοποίησης) "μετακομίζει" στη Φυλή και η μεγαλύτερη από τις 3 προβλεπόμενες ΜΕΑ (οι 2 με ΣΔΙΤ), αυτή του Κεντρικού Τομέα!
(γ) Ομολογείται ανοιχτά ότι θα αυξηθεί σημαντικά, σε σχέση με τον ισχύοντα σχεδιασμό, η δυναμικότητα της ΜΕΑ Γραμματικού, καθώς σημειώνεται ότι θα πρόκειται για "εγκατάσταση επεξεργασίας των απορριμμάτων που θα προέρχονται από την ευρύτερη περιοχή κι όχι από όλη την Αττική".
(δ) Και ενώ όλα τα παραπάνω ακολουθούν την όποια πορεία τους, καμιά αναφορά δεν γίνεται για τους ΧΥΤΥ, πλην των ΧΥΤΑ Φυλής και Γραμματικού, που θα δεχθούν τα εναπομένοντα σύμμεικτα απόβλητα (ό,τι θα συνεχίζει να ρίχνεται στους πράσινους και στους μεταλλικούς κάδους) και για τα υπολείμματα από τη ΜΕΑ του Πειραιά και των μονάδων επεξεργασίας των προδιαχωρισμένων ρευμάτων. Επιβεβαιώνεται έτσι πως όλα τα παραπάνω απόβλητα, εκατοντάδες χιλιάδες τόνοι το χρόνο σε πρώτη φάση, θα οδεύουν για αποτέφρωση σε αυτόνομες μονάδες καύσης και μια ποσότητα από αυτά θα προστίθεται στα φορτία του RDF που θα παράγονται από τις ΜΕΑ για συναποτέφρωση στις τσιμεντοβιομηχανίες, ενδεχόμενα και σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής.
Το γεγονός ότι με την επιλογή τους αυτή, κεφάλαιο και κυβερνήσεις, γράφουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους την υγεία, την ποιότητα ζωής εκατοντάδων χιλιάδων κατοίκων του Θριάσιου και της Δυτικής Αθήνας, αυτούς μεν μπορεί να μην τους ενδιαφέρει, υποχρεώνει όμως τη "Λαϊκή Συσπείρωση" να αποδείξει, και με νεότερα του 2015 στοιχεία, του πιο πάνω τίτλου το αληθές!
Τα στοιχεία αυτά περιέχονται στην "Τελική Έκθεση" (Μάρτης 2018) και τα επιμέρους 13 μηνιαία τεύχη (από 1.1.17 έως 31.1.18) του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Παρακολούθησης των ΧΥΤΑ Φυλής και Άνω Λιοσίων, που υλοποιήθηκαν το 2017 από εξειδικευμένη εταιρεία για λογαριασμό του ΕΔΣΝΑ και προέκυψαν από σειρά δειγματοληψιών και αναλύσεων.
Τα 13 Παραδοτέα του υπόψη Προγράμματος εντοπίστηκαν αναρτημένα στην ιστοσελίδα του ΕΔΣΝΑ.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
1. Σχετικά με τα απορρέοντα από τον ΧΥΤΑ επιφανειακά νερά και τα λιμνάζοντα σε αυτόν σημειώνουμε τα εξής:
(α) Ακόμη και τα απορρέοντα προς το παρακείμενο ρέμα νερά ("Μαυρηνώρα" ή "Ρεματάκι") εμφανίζουν μικροβιολογική φόρτιση κατά εκατοντάδες μέχρι δεκάδες χιλιάδες φορές μεγαλύτερη σε σχέση με τα επεξεργασμένα προς άρδευση λύματα! Χειρότερη είναι η κατάσταση στα λιμνάζοντα νερά.
(β) Η οργανική ρύπανση σε ορισμένες θέσεις ξεπερνά και αυτή των ανεπεξέργαστων αστικών λυμάτων!
(γ) Διαπιστώνονται μεγάλες υπερβάσεις (πολλαπλάσιες των θεσπισμένων ορίων) στα απορρέοντα επιφανειακά νερά ως προς τους πλέον επικίνδυνους τοξικούς ρύπους: Κάδμιο, Μόλυβδος, Υδράργυρος, Νικέλιο, μαζί και το Χρώμιο προσθέτουμε εμείς. Σε θέσεις με λιμνάζοντα νερά βρέθηκαν τιμές μέχρι και 1.320 φορές από το επιτρεπόμενο όριο για το Νικέλιο, 450 φορές για το Χρώμιο, 1.120 φορές για το Μόλυβδο, 3,6 φορές για τον Υδράργυρο και 312 φορές για το Κάδμιο.
Συμπέρασμα: Ένα εφιαλτικό "κοκτέιλ" από μολυσματικούς παράγοντες, από οργανικούς ρύπους και από καρκινογόνους και άλλους τοξικούς και επικίνδυνους ρύπους διασπείρονται στην ευρύτερη περιοχή μέσω των επιφανειακών νερών, που είτε ρέουν από τον ΧΥΤΑ, βεβαρημένων με υψηλό φορτίο στραγγισμάτων, είτε λιμνάζουν πάνω σε αυτόν δημιουργώντας, πέραν των άλλων, και μόνιμες εστίες επώασης και εξάπλωσης νοσογόνων παραγόντων.
2. Τα παραπάνω ευρήματα αντανακλούν και στην υποβάθμιση της ποιότητας των υπόγειων νερών, όπως προκύπτει από τις μετρήσεις των 4 κατάντη γεωτρήσεων ελέγχου (τρεις για τον ενεργό ΧΥΤΑ Φυλής και μία για τους ΧΥΤΑ – ΧΔΑ Α. Λιοσίων), που έγιναν τον Ιούνιο και το Δεκέμβριο.
Οι δειγματοληψίες του Ιουνίου έδειξαν:
(α) Σε 2 ή και στις 3 κατάντη γεωτρήσεις Α, Β, Γ του ΧΥΤΑ Φυλής διαπιστώθηκε υπέρβαση του ορίου (της "Ανώτερης Αποδεκτής Τιμής") των παρακάτω ρύπων εξαιτίας των στραγγισμάτων του ΧΥΤΑ: PH (στις 2 γεωτρήσεις), Ηλεκτρική Αγωγιμότητα (στις 2), Αργίλιο (και στις 3), Νικέλιο (στις 2), Χλωριούχα (στις 2) και Αμμώνιο (και στις 3).
(β) Επιπλέον αυτών, στις γεωτρήσεις αυτές διαπιστώθηκε, σε αντιπαραβολή με τις τιμές της ανάντη γεώτρησης-"μάρτυρα", σοβαρή επίπτωση των στραγγισμάτων του ΧΥΤΑ ως προς τους ρύπους: Κάδμιο (σε 2), Ολικό Χρώμιο (σε 2), Μόλυβδος (σε 2), Νικέλιο (σε 1), Θειικά (σε 1).
(γ) Στην κατάντη γεώτρηση των ΧΥΤΑ Ι, ΙΙ και ΧΔΑ Α. Λιοσίων ("Γεώτρηση Θερμοκηπίου") διαπιστώθηκε υπέρβαση του ορίου των παρακάτω ρύπων: Αργίλιο, Αρσενικό, Μόλυβδος, Νικέλιο, Αμμώνιο.
Επιπλέον αυτών, διαπιστώθηκε σοβαρή επίπτωση των στραγγισμάτων ως προς τους ρύπους: Ολικό Χρώμιο και Θειικά.
Οι δειγματοληψίες του Δεκεμβρίου έδειξαν:
(α) Σε δύο ή και στις 3 κατάντη γεωτρήσεις Α, Β, Γ του ΧΥΤΑ Φυλής διαπιστώθηκε υπέρβαση του ορίου των παρακάτω ρύπων εξαιτίας των στραγγισμάτων του ΧΥΤΑ: Ηλεκτρική Αγωγιμότητα (σε 2), Αργίλιο (και στις 3), Νικέλιο (και στις 3), Χλωριούχα (και στις 3) και Αμμώνιο (και στις 3).
(β) Στην κατάντη γεώτρηση των ΧΥΤΑ Ι, ΙΙ και ΧΔΑ Α. Λιοσίων διαπιστώθηκε υπέρβαση του ορίου των παρακάτω ρύπων: Αργίλιο, Αρσενικό, Μόλυβδος, Νικέλιο και Αμμώνιο.
Εμφανέστατη είναι και η οργανική ρύπανση των κατάντη της ΟΕΔΑ υπόγειων νερών, με οργανικό ρυπαντικό φορτίο έως και 10πλάσιο(!) για τον μήνα Ιούνιο αλλά και 18πλάσιο(!) για τον μήνα Δεκέμβριο έναντι αυτού των επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων (10 mg/l), που προορίζονται για απόρριψη στα υπόγεια νερά μέσω γεωτρήσεων.
Σοβαρότατη προκύπτει και η μικροβιολογική μόλυνση των υπόγειων νερών μέσω των στραγγισμάτων του ΧΥΤΑ. Στις μετρήσεις του Δεκεμβρίου εντοπίστηκαν πλήθος εντερόκοκκων (δείκτες κοπρανώδους μόλυνσης) και στις 4 κατάντη γεωτρήσεις με τις τιμές των μετρήσεων να υπερβαίνει κατά 46, 55, 65 και 125 φορές (ανάλογα με τη γεώτρηση) το ανώτερο όριο για τα ολικά κολοβακτηρίδια, έναντι αυτού των επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων (2 ολικά κολοβακτηρίδια ανά λίτρο), που προορίζονται για απόρριψη στα υπόγεια νερά μέσω γεωτρήσεων.
3. Διαπιστώνεται σημαντική διαφυγή και υπόγεια μετανάστευση του βιοαερίου. Σύμφωνα με την Τελική Έκθεση (Μάρτιος 2018), διαπιστώθηκε διαφυγή βιοαερίου στο 41% επί του συνόλου των μετρήσεων στην Α' Φάση του ΧΥΤΑ Φυλής και στο 68% για τον ΧΥΤΑ Λιοσίων.
Ειδικότερα, ως προς την υπόγεια μετανάστευση, η γεώτρηση ανάντη του ΧΥΤΑ Φυλής στο υψηλότερο σημείο του εδαφικού αναγλύφου, αποτελεί αψευδή μάρτυρα μαζικής υπόγειας μετανάστευσης του βιοαερίου προς την κατεύθυνση των Άνω Λιοσίων και των άλλων ανάντη του ΧΥΤΑ οικισμών μέσα από τα διαπερατά ασβεστολιθικά πετρώματα του λόφου "Σκαλιστήρι". Στους 10 από τους 12 μήνες η μέση περιεκτικότητα του μεθανίου στα ληφθέντα δείγματα του αέρα της γεώτρησης έφτασε το 25,7%!
Και αφού όλα αυτά ήταν και παραμένουν σε γνώση των Διοικήσεων Περιφέρειας Αττικής και ΕΔΣΝΑ, προφανώς και των αρμόδιων υπουργών, πόσο "λαϊκίστικη" θα μπορούσε, επίσης, να χαρακτηριστεί η καταγγελία ότι η εμμονή στο "μοντέλο Φυλής" αποτελεί πολιτική προγραφής της υγείας και της ποιότητας ζωής της εργατικής τάξης, των λαϊκών νοικοκυριών του Θριάσιου και της Δυτικής Αθήνας;
Ρητορικό το ερώτημα, το μαζικό κίνημα της περιοχής, φορείς και ταξικά σωματεία έχουν τον πρώτο λόγο να μην επιτρέψουν να συνεχιστεί άλλο αυτή η κατάσταση.
Δεν έχουμε δύο ζωές για να τους δώσουμε τη μία.
Λύση υπάρχει. Η "Λαϊκή Συσπείρωση" έχει καταθέσει αναλυτική, ολοκληρωμένη, επιστημονικά επεξεργασμένη πρόταση για τη διαχείριση των απορριμμάτων, με κύριο στοιχείο την ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή.
Εν έτει 2020 είμαστε τυχεροί γιατί υπάρχει η τεχνολογία, η επιστημονική γνώση, το εξειδικευμένο επιστημονικό και εργατικό δυναμικό για να υλοποιηθεί. Έχουμε να παραμερίσουμε το τεράστιο εμπόδιο του καπιταλιστικού κέρδους που εγκληματεί.
Γιατί παρά τα μεγάλα λόγια και την ανακήρυξη του 2020 ως έτους ανακύκλωσης, φτιάχνουν νέες χωματερές για τα επόμενα 25 χρόνια στην ίδια περιοχή;
Δεν εφαρμόζεται η ανακύκλωση στην πηγή, αντίθετα επιλέγονται το θάψιμο των σκουπιδιών σε χωματερές (όπου καταλήγει το 90% το απορριμμάτων με βάση τα στοιχεία του ίδιου του υπουργείου), η καρκινογόνα καύση με τις αντίστοιχες Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων γιατί αυτό επιτάσσει η κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων.
Η διαχείριση των απορριμμάτων είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα δημόσιας υγείας και εδώ όπως και στην αντιμετώπιση της πανδημίας δεν χωρά το επιχειρηματικό κέρδος, οι ιδιώτες εργολάβοι, τα ΣΔΙΤ. Τα εμπορευματοποιημένα συστήματα Υγείας άφησαν και στις πιο μεγάλες καπιταλιστικές χώρες εκατόμβες νεκρών.
Στην Αττική, στο 3% της ελληνικής επικράτειας, κατοικεί το 40% του πληθυσμού. Δεν είναι δυνατόν να επιτρέψουμε να συνεχιστεί άλλο αυτό το έγκλημα για τα κέρδη μιας χούφτας εργολάβων.
Η πάλη του λαού της Αττικής πρέπει να στοχεύει στα αίτια του προβλήματος, στη διαχείριση των απορριμμάτων από έναν ενιαίο κρατικό φορέα, στο πλαίσιο ενός ριζικά διαφορετικού δρόμου ανάπτυξης, όπου κριτήριο θα είναι η προστασία της υγείας των ανθρώπων και του περιβάλλοντος, θα υιοθετούνται επιστημονικά κριτήρια για τις χωροθετήσεις των όποιων ρυπογόνων δραστηριοτήτων».